maanantai 18. toukokuuta 2015

Suojelusenkelikonsepti


Joskus tekee mieli kirjoittaa Loltsista.

Kävelin muutama viikko takaperin kaverini kanssa pitkin Töölönlahden rantaa. Laika ja Vinski hinkuivat veteen ja perseilivät kilpaa. Loltsia olisi voinut pitää sielläkin vapaana, korkeintaan se olisi sipsuttanut jätskikiskalle tuijottamaan. Puhuimme siitä, missä se nyt on. Loltsin taivaassa on jatkuvasti lämmin, koskaan ei tuule liikaa ja aina on aurinkoista. Ruokaa on tarjolla. Itse asiassa olen ihan varma, että Neira oli sitä vastassa ja vei sen makkaroita sylkevälle lähteelle. Tunsin, kun kyyneleet kävivät silmänurkassa, mutta puhuin lähteestä nauraen. Meidän ihana, viimeinen yhteinen joulu on edelleen pimeän verhon takana. Mutta monesta muusta asiasta voi jo puhua lämmöllä, vaikka sitten väliin itkien.

Oli outoa tajuta, että meidän porukassa on Vinski, jolla ei ole minkäänlaista Loltsi-konseptia. Pentu oli paras päätös, minkä olen taas vähään aikaan tehnyt. Kevät olisi ollut kaksin Laikan kanssa varmasti ihana omalla tavallaan, mutta kuitenkin hyvin erilainen.

 — John Green, kuva Pinterestistä

Loltsista kertovia tekstejä on vaikea selata, joten en tiedä, olenko sivunnutkaan tätä aihetta aiemmin. En usko mihinkään tuonpuoleisiin tosissani. Tai enkeleihin. Mutta uskon kyllä jonkinlaiseen suojelusenkelikonseptiin ja hyvien kokemusta ja muistojen voimaan. Kun Loltsi menehtyi tammikuun lopulla, tämä sekava elämä pysähtyi hetkeksi ja selveni hieman. Ihan kuin olisin tuntenut omat rajani hetken aikaa selvempänä kuin ikinä. Aloin sanoa ponnekkaammin kyllä ja ei, mitä tilanne ikinä vaatikaan. Tein ja teen edelleen typeriä ratkaisuja, mutta teen ainakin omia ratkaisujani. Tai jotain. Minun on helpompi perustella asioita itselleni ja muille, pelkään paljon vähemmän. Ehkä asioille tuli omanlaisensa tärkeysjärjestys. Sain surra suruni omalla tavallani. Yksin, yhdessä, metsässä, keskellä pentuja.

Loltsi on edelleen ihan täysin vieraidenkin ihmisten puheessa. Miten siitä tulikin niin monelle niin tärkeä. Villakoiraryhmässä joku kommentoi sivumennen sen kuolemasta kirjoitettuun viestiin oman edesmenneen koiransa suulla, että Loltsilla on täällä (tuonpuoleisessa) kaikki hyvin ja mä oon sen kaveri. Itkin. Ryhmässä Loltsin kuvia toivottiin kovasti nähtäväksi.

Mulla ei ole tästä huonoa omatuntoa. Huomaan, ettei minun tarvitse selitellä itselleni, miksi itken koiraa. Huomaan, että osan täytyy, joidenkin jopa toisille ihmisille, vaikka kyse on äärettömän henkilökohtaisesta asiasta. Minä menetin. Vaikka menetin koiran, menetin sen mukana paljon hyvää ja kaunista, muutoksia, joita se olemassaolollaan toi elämääni. Omanlaistaan jatkuvuutta, positiivisuutta, iloa, hymyä. Hymyä ihan konkreettisestikin, koska Paavo tai mustit eivät osaa hymyillä.

Aprikoosit villakoirat tuntuvat samaan aikaan sekä tutuilta että vierailta. Loltsi oli persoonallisen näköinen ja oloinen. Laika ja Vinski ovat enemmän koiria. Loltsi oli ehkä menninkäinen tai jotain säteilyä. Loltsi saattoi mennä minne vaan ja olla ensin huomaamaton ja sitten loistaa, musteja ei voi viedä minnekään ilman jytää. Rakastan näistä kaikkia. Paitsi kotiin voin muuten tulla ilman mökää, sillä täällä noista ei kuulu pihaustakaan. Laika kyllä joskus ottaa nojatuolista vauhdit ja jysäyttää päin ovea, mutta kukaan ei hauku.



12 kommenttia:

  1. <3 Ihana teksti. Tuli itsellekkin kyyneleet silmiin tuosta "Loltsilla on täällä (tuonpuoleisessa) kaikki hyvin ja mä oon sen kaveri." - kommentista, miten joku voikaan keksiä sanoa noin ihanasti. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. Ihmisten liikutus ja toisaalta aivan täysin ventovierailta tullut hyvyys ja myötäeläminen ovat tuntuneet ihon alla. Siinäkin ryhmässä on monta tuhatta ihmistä ja paljon tauhkaa, mutta myös empaattisia, ihania persoonia.

      Poista
  2. Voi, että miten ihana teksti ♥ Loltsi oli varmasti aivan omanlaatuinen aprikoosi♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Se oli ihan omanlaisensa. Sen jälkeen minulla on ollut koiria (ei "vain koiria", vaan koiria). Loltsi oli ehkä keijukainen, en tiedä.

      Poista
  3. Loltsi <3 Todella kaunis teksti. Mä pystyn niin samaistumaan tähän lauseeseen: "Huomaan, ettei minun tarvitse selitellä itselleni, miksi itken koiraa."

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin iso suru on ollut todella henkilökohtainen ja myös kasvattava kokemus. Olen lukenut jokaisen sun kirjoittaman surutekstin ja samastunut niihin myös. Mua pelotti ennen minkään tekstin julkistamista, että saisin lunta tupaan, mutta en saanut ja huomasin, että ihan sama, vaikka saisinkin, koska Loltsin ja mun väliin ei mahdu kukaan.

      Poista
  4. Ihana kirjoitus Loltsille! <3 Kyllä "vain koiraa" saa ja täytyy itkeä! <3 Minullakin tuli kyyneleet silmiin kirjoituksesi myötä ja samalla kaikki tuhannet ikävän tunteet Isää, Pirettaa - nuoruuden kultsuani - ja kaikkia muita rakkaitani - tuolla jossakin - kohtaan! <3

    - Riika -

    VastaaPoista
  5. En koskaan kerennyt näkemään Loltsia, mikä minua harmittaa hirveästi. Se vaikutti vain kaikessa loltsimaisuudessaan aivan mahtavalta ja persoonalliselta koiralta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noooo niiiiin taas meni vetistelyksi. Sen piti tehdä vielä niin monta juttua...

      Poista

Vingutathan meille siilipalloa, sillä siitä me pidämme!