lauantai 22. syyskuuta 2012

Koulutuksellista

Aiemmin mainitsemani Laikan pöhinäongelma alkaa olla hallinnassa, joskin suurta määrällistä vähenemistä haukkumisessa ei ole tapahtunut. (Voiko asiaa muuten typerämmin mainita? Aivoni ovat syöpyneet, olen klassinen ylianalysoiva blogitampio.) Joka tapauksessa olen päässyt ajatuksen tasolla niskan päälle penskan vilkkaudesta ja ruvennut reagoimaan nopeammin. Nykyisin siis auttavasti havainnoin ympäristöäni ainakin koirien ollessa mukana. Kun näen kusimetsää lähestyvän ihmisen, mille pitää tietenkin vöhpöhistä, huikkasen Laikalle kehut, kun se katsoo tyyppiä ja tilanne laukeaa siihen. Useimmiten se tulee marhuamaan jalkoihin, koska olen palkannut sitä hyvästä käytöksestä joko namilla tai leikillä (eli herra Skinner voi bilettää niin, että mullat pölisee), ja lähtee siitä rentona uusiin hommiin. Haukkumisesta tulee kielto ja luoksetulokutsu, jonka onnistumisesta taas tulee palkkaa, ja tämäkin on useimmiten aivan riittävästi, jos mun tutkan ohi pääsee joku paviaani lipsahtamaan. Joskus, kuten äskeisellä iltapissalla, kun olin tilanteen tasalla yhtä hyvin kuin lukion kemiantunneilla, Laika ehti väyhkätä yhdelle kuspuskan ohittaneelle vaaratekijäpissikselle hetken, kunnes kutsuin koiran luokse ja tuupin sen eteenpäin manuaalisesti, koska olihan se lissu nyt perkele jännittävä.

Olipa muuten jännä huomata männäviikolla, että Laika on vilkas. Mulla on varmaan vajaatoimintaa aivoissa, että tässä meni näin kauan, mutta rupesin miettimään, mitä 'vilkas koira' meinaa ja meillä se on yhtä kuin Laika. :D Syytänkö sitten koulunalkushokkia pitkän tauon jälkeen vai mitä, mutta ehkä tästä lähdetään uuteen suuntaan koulutuksessa. Mulla on pieniä vaikeuksia muistaa, että uljas musta on vasta pentu ja sen keskittymiskyky on vähäinen aikuiseen koiraan verrattuna. Hupsua, miten perusasioista sitä lipsuu.

Paavo valmistautuu nyt tulevan yön ja aamun aikana henkisesti kilpailuun. Se osallistuu nimittäin huomenna Suomen Dobermannyhdistyksen match show'n syömiskisaan. Saa nähdä, miten pohjattomia reikiä paikalla on. :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Vingutathan meille siilipalloa, sillä siitä me pidämme!